Oprogramowanie gastronomiczne

Rodzina programów GASTRO jest kompleksowe oprogramowanie gastronomiczne. Obsługuje rozliczenia gastronomii oraz sprzedaż w oparciu o system komputerowy. Zestaw podstawowy składa się z dwóch niezależnych programów komputerowych: Gastro Szef – moduł rozliczeń i planowania, oraz Gastro POS – moduł obsługi kelnerskiej. Pakiet został zainstalowany w ponad 400 restauracjach i jak wykazały dotychczasowe wdrożenia jest nie tylko przydatny i skuteczny, ale również bardzo prosty i przyjazny w obsłudze. Współpracuje z drukarkami fiskalnymi większości polskich producentów. Umożliwia szybkie i dokładne rozliczenie i kontrolę, co pozwala oprócz prawidłowego kierowania przedsiębiorstwem upewnić się, czy wszyscy pracownicy Waszej firmy są rzetelni i uczciwi. Elastyczność systemu pozwala na stosowanie go zarówno w dużych przedsiębiorstwach gastronomicznych i hotelowych jak i w małych punktach bezpośredniej sprzedaży na 1 komputerze. Odpowiednie użycie poszczególnych elementów pozwala stworzyć całościowy, skomputeryzowany system rozliczania gastronomii od dostaw surowców do sprzedaży i wydania potraw, alkoholi piwa i napoi.:
OPROGRAMOWANIE GASTRO POS

Gastro POS jest samodzielnym programem sprzedaży kelnerskiej i barmańskiej na ekranach dotykowych. Jego obsługa przypomina pracę na zwykłej kasie z tą różnicą, że klawisze są wyświetlane na ekranie a wybór potraw jest prosty i intuicyjny, przy tym nieporównywalnie szybszy. Identyfikacja kelnera następuje wg kodu lub z użyciem karty magnetycznej. Przy pomocy wyświetlanych na ekranie klawiszy odpowiednich do etapu pracy kelnera przewyższa on ergonomią oraz swoimi możliwościami każdą kasę gastronomiczną. Program współpracuje z oprogramowaniem recepcyjnym DM PLAZA

Możliwości programu:

  • Identyfikacja kelnera/barmana kodem lub kartą magnetyczną – różne poziomy uprawnień, możliwość wprowadzenia systemu kasjersko-kelnerskiego (kasjer bonuje za kelnera – z pełną kontrolą rozliczeń)
  • zakładanie nowych rachunków na stoły lub osoby, zmiana obsługi stołu, łączenie lub rozdzielanie rachunków, oraz różne rachunki przy tym samym stoliku
  • stały podgląd otwartych rachunku
  • całość menu na klawiszach bezpośredniego dostępu
  • możliwość bonowania za pomocą czytnika kodów kreskowych (w sklepie hotelowym)
  • Pełna współpraca programu z drukarkami zamówień na kuchni i/lub barach
  • 4 poziomy cen oraz funkcja happy hours (automatyczne przestawianie poziomu cen o zaprogramowanej godzinie)
  • możliwość korekt bonów przed i po wydrukowaniu zamówienia (ustalenie uprawnień do wykonania korekt)
  • możliwość ustalenia czasu wydania potraw w kuchni i bufecie
  • rabaty, obsługa magnetycznych kart stałego klienta (karty rabatowe)
  • możliwość rozliczenia automatycznego grup zorganizowanych o ustalonym menu
  • rezerwacje stolików lub usług rozliczanych czasowo (fitness, parking, sauna, itd.)
  • modyfikacja potraw – zastąpienie jednego składnika potrawy innym np. frytki zamiast ziemniaków
  • dodatkowe informacje – wydruk informacji dla kuchni o sposobie przyrządzenia potrawy np. bez soli, przysmażone itd.
  • współpraca z automatycznymi dozownikami piwa, napoi i alkoholi firmy HARTEK oraz DRINKOMAT
  • dowolne formy płatności – gotówka, karty kredytowe, czeki, karta magnetyczna, przelew, itd.
  • możliwość przerzucenia rachunku do recepcji hotelowej
  • płatność kartą magnetyczną – wewnętrzna sprzedaż bezgotówkowa polegająca na wykupieniu przez klienta na wstępie do dużego rozległego lokalu magnetycznej karty depozytowej z określonym limitem
  • wydruk rachunków blankietowych na typowych drukarkach atramentowych, laserowych
  • zakończenie rachunkiem wstępnym (do zaakceptowania przez klienta w eleganckich lokalach), paragonem fiskalnym, fakturą VAT
  • tryb szybkiej sprzedaży dla lokali typu pizzeria
  • współpraca z drukarkami fiskalnymi
  • rozbudowane funkcje raportowania i analiz
  • zabezpieczenie danych przed niepowołanymi osobami przez system haseł i uprawnień
  • rejestracja czasu pracy personelu
  • możliwość podłączenia wagi elektronicznej


OPROGRAMOWANIE GASTRO SZEF

Program Gastro Szef zawiera funkcje kontroli i zarządzania zakładem, jest bardzo prosty w obsłudze i nie wymaga zaawansowanej znajomości komputera, może być zainstalowany na dowolnych komputerach PC, pracować w wersji jednostanowiskowej lub sieciowej. Ogromną zaletą i wygodą jest praca w połączeniu ze stanowiskami kelnerskimi wyposażonymi w monitory dotykowe, na których rejestrują sprzedaż kelnerzy, co pozwala stworzyć całościowy, skomputeryzowany system rozliczania gastronomii od dostaw surowców do sprzedaży potraw. Komunikacja ze stanowiskami jest dwukierunkowa. Z jednej strony program wysyła do kas informacje o artykułach (nazwy, ceny, itp.), grupach towarowych, kelnerach, z drugiej strony program pobiera ze stanowisk informacje o sprzedaży potraw, obrotach całego stanowiska oraz poszczególnych kelnerów.

Najważniejsze cechy programu:

  • Prowadzenie magazynów surowcowych i produkcyjnych
  • Rozliczenia baru i kuchni z surowców i półfabrykatów przeznaczonych do sporządzenia potraw i napojów w oparciu o ustaloną recepturę z przeliczaniem jednostek miar
  • Kalkulacje marży
  • Planowanie imprez, wystawianie asygnat magazynowych
  • Produkcja wyrobów gotowych i półproduktów
  • Wymiana danych sprzedaży ze stanowiskami kelnerskimi GASTRO POS
  • Aktualizacja danych na stanowiskach kelnerskich w trakcie otwartej zmiany
  • Informacje o przekroczonych stanach minimalnych, maksymalnych i towarach zalegających magazyny, o wszelkich zmianach stanów magazynowych, składnikach brakujących do przygotowania potraw
  • Kontrola różnic cen zakupu artykułów
  • Bogate możliwości wykonywania raportów i analiz sprzedaży i kontroli personelu
  • Ewidencja czasu pracy personelu, obroty i prowizje
  • Sprawne dokonywanie spisów z natury i remanentów w zakładzie
  • Zabezpieczenie danych przed niepowołanymi osobami przez system haseł i uprawnień
  • Wydruk kart menu
  • Wysyłka poszczególnych grup towarowych na określone stanowiska kelnerskie
  • Wystawianie Faktur VAT

Dla sieci lokali

System Gastro jako system skalowalny został zaopatrzony w funkcje pozwalające na pracę w sieci lokali. Sieć ta musi być skonstruowana w architekturze gwiazdy. Musi w niej istnieć centralny program Gastro Szef oraz muszą istnieć zdalne, połączone do niego lokalne programy Gastro Szef.

Do lokalnych programów Gastro Szef podłączone są stanowiska sprzedaży Gastro POS. Każdy lokal w sieci lokali musi posiadać własne magazyny i własne kasy. Nie mogą być one wspólne dla różnych lokali. Lokale mogą jednak wymieniać między sobą dokumenty, przekazując sobie w sposób elektroniczny dostawy i dokumenty sprzedaży (np. jadłospisy). Taki system sieciowy jest centralnie sterowany, to znaczy, że o wszelkich obiektach w słowniku decyduje Gastro Szef centralny i z niego do lokali spływają informacje o asortymencie, jakim mogą dysponować kasy, o organizacji lokalu, o wynegocjowanych cenach zakupu i zbytu.

Oczywiście na poziomie lokalu istnieje możliwość sterowania asortymentem wysyłanym do kas przez funkcje blokowania artykułów lub edytowania odpowiednich słowników. Istnieje jednak generalna zasada, że lokal nie może posiadać towaru, którego nie ma w centralnym programie.

Z drugiej strony programy Gastro Szef w lokalach wysyłają dokumenty magazynowe, dokumenty sprzedaży i kasowo-bankowe, a także słownik kontrahentów do Gastro Szefa centralnego. Dane mogą być przekazywane całościowo, przyrostowo – z ograniczeniem do zdefiniowanej ilości dni lub tylko od ostatniego zamknięcia okresu rozliczeniowego. Przygotowane przez program paczki danych, zawierające tabele w formacie XML lub bardziej ekonomicznym formacie MAC, są transportowane poprzez odpowiednie skrypty protokołu ftp do centralnego serwera, gdzie następuje ich odczytanie.

W centrali, podczas odczytu kontrolowane jest pochodzenie danych, a następnie za pomocą przygotowanego programu dane z przysłanych tabel są ładowane do centralnej bazy SQL. Ładowanie danych może być wykonywane w tle i odbywa się rówolegle dla wszystkich lokali. W ten sposób w Gastro centralnym po imporcie danych z lokalizacji istnieje możliwość wykonywania dokładnie tych samych raportów, co w lokalizacji. Istnieje również możliwość zestawiania sprzedaży i ruchów magazynowych z poszczególnych lokali.

W Gastro zostały przygotowane odpowiednie zestawienia umożliwiające filtrowanie danych według grup lokali oraz poszczególnych lokali i kas. Istnieje również możliwość tworzenia zestawień syntetycznych, pokazujących na przykład łączną sprzedaż danego artykułu w całej sieci lokali. W centrali można również kontrolować wprowadzone w lokalach dokumenty oraz kontrolować stany magazynowe.

Dzięki systemowi uprawnień można ograniczyć prawa operatorów w lokalach tylko do odpowiednich, podstawowych operacji magazynowych. Dzięki takiemu systemowi można w pełni kontrolować pracę sieci lokali pod kątem efektywności sprzedaży, opłacalności produkcji, zakupu i zużycia surowców.